2
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

معرفي آبرنگ:

در زمانهاي گذشته يونانيان از رنگ محلول در آب بر روي پاپيروس و چيني ها بر روي پوست استفاده مي كردند و به تدريج اين نوع رنگ تكامل يافت و پس از ساخت كاغذ بر روي كاغذ مورد استفاده قرار گرفت، البته ابتدا به صورت تكرنگ و صرفا به صورت خطوط  به عنوان ابزار واسط مثلا در نقاشي با رنگهاي روغني ابتدا با رنگهاي محلول در آب دورگيري صورت مي گرفته سپس با رنگهاي روغني رنگ آميزي كه البته رنگ هاي محلول در آب بوسيله رنگ روغني پوشانده مي شد .كم كم اين نوع رنگ به عنوان ابزار مستقل به كار گرفته شد و براي يك دوره طولاني براي كار در فضاي آزاد استفاده مي شد و كم كم وارد استوديو ها شد.

آبرنگ ابزاري است كه با آن ماجراجويي هاي هيجان انگيزي را خواهيم داشت، رنگ هاي زنده و پر جنب و جوش كه كنترل آن مستلزم شناخت سوژه و قابليت هاي رنگ ، كاغذ و حتي دماي محيط مي باشد.

وسايل مورد نياز:

خريد وسايل خوب بهترين سرمايه گذاري براي يك هنرمند است و با ابزار ضعيف خلق آثار قوي هم خواني زيادي ندارد.براي كار آبرنگ به وسايل زير نياز داريم :

رنگ :

طيف وسيعي ازرنگ ها  با كيفيت ها و قيمت هاي مختلف در بازار وجود دارد . دو نوع كلي آبرنگ تيوپي و قرصي است كه انتخاب هر كدام از آنها بسته به سليقه و راحتي هنرمند است .

شروع نقاشي آبرنگ با پالت تكرنگ توصيه اساتيد بزرگ است، رنگ sepia رنگ مناسبي براي شروع است ، در كار با تكرنگ شناخت حركت رنگ و كنترل آن فارغ از تركيب رنگ نتايج بهتري در بر خواهد داشت. پس از تسلط بر حركت رنگ و آب بر روي مقوا و تجربه تكنيك ها كار با پالت محدود را شروع مي كنيم .

 

قلم مو :

قلم موهاي گرد و نرم كه براي كليت كار استفاده مي شود وظيفه گذاشتن و برداشتن رنگ را بر عهده دارد در حين اجراي كار نبايد خطي بر كار بيفزايد براي همين از نرم ترين نوع آن استفاده مي شود.

قلم موهاي تخت كه بر عكس قلم هاي نرم تقريبا كار ايجاد خقوط را بر عهده دارد ، البته قلم هاي تخت موبلند براي رنگ گذاري يك محدوده بزرگ استفاده مي شود.

لاينرها عموما در پايان كار براي اضافه كردن جزييات استفاده مي شود و قلم مو بادبزني براي ايجاد بافت غير متصل مانند برگهاي درخت، سنگ ريزه هاي كنار درياچه و … استفاده مي گردد.

مقوا:

براي آبرنگ معمولا از نوع كتان استفاده مي شود كه در وزنهاي مختلفي در بازار موجود است و به دليل اينكه كار در طور اجرا بارها آب خورده مي شود ، مقواهايي با گرم بالا حدود 400 گرم توصيه مي شود ، اما براي شروع آموزش لزومي به هزينه خيلي زياد وجود ندارد و مقواهاي سبك تر و متداول تر هم مي تواند به شناخت و آموزش شما كمك كند.

جدا از مقوله وزن سه نوع مقوا براي كار آبرنگ وجود دارد

مقواي هات پرس: اين نوع مقوا بسيارنرم است و براي اجراي سوژه هايي با جزييات زياد عالي است و بهترين گزينه براي شروع كار با آبرنگ است

مقواي كلد پرس: اين نوع مقوا از نوع راف نرم تر است ، اما داراي بافت است و براي استفاده عمومي كاربرد دارد.

مقواي راف: اين نوع مقوا داراي بافت سنگيني است و براي برخي از سوژهها كه سختي زيادي دارند فاقد جزييات هستند مناسب است.

 

ساير ابزارها:

پالت ، چسب كاغذي ، چسب آب چسب، گرافيت، دستمال پارچه اي، ظرف بزرگ آب

آماده سازي مقوا:

براي مقواهاي سبك و در شروع  ثابت كردن مقوا بر تخته بوسيله گيره يا چسب كاغذي كفايت مي كند اما براي تثبيت مقوا بوسيله چسب اب چسب به شرح ذيل مي باشد.

ابتدا مقوا را در ظرف آب معمولي فرو مي بريم و خارج مي كنيم (توجه بفرماييد  كه توقف زياد كاغذ در ظرف آب و يا شستشو با آب گرم منجر به از بين رفتن آهار مقوا مي شود) سپس به  روي تخته مورد نظر قرا مي دهيم ، با يه دستمال به صورت ملايم هواي زير مقوا را خارج مي كنيم و در اين مرحله مقوا كاملا بر روي تخته تثبيت شده است سپس چسب آب چسب را خيس مي كنيم و دور تا دور كار را مي چسبانيم ، در هواي آزاد به كار اجازه خشك شدن مي دهيم .

پس از خشك شدن كامل آن مقوا براي اجرا آماده است.

مطالعه بيشتر:

INTRODUCTION TO WATERCOLOR /BOUDROUAZ BILEL

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

آدرس: تهران، خیابان شریعتی،خیابان دولت، کوچه قلندری جنوبی، پلاک ۲۷

تلفن : ۲۲۶۳۷۹۶۴

ایمیل: saghafi.zohre1983@gmail.com

مارا دنبال کنید

دانشگاه هنردانشگاه هنر اصفهانوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیموزه هنرهای معاصر تهرانگالری اینفو: موزه هنرهای معاصر تهران

Copyright 2021 © All rights Reserved. Design by Huesgallery